• Tue. Aug 9th, 2022

PDF2DOCXFREE

Enkelt kan vara svårare än komplext

Snopes drar tillbaka 60 artiklar som plagierats av medgrundare: “Vår personal är guted”

Byadmin

Aug 13, 2021

Snopes, som länge har presenterat sig som internetets främsta faktakontrollresurs, har dragit tillbaka 60 artiklar efter att en BuzzFeed News-undersökning fann att webbplatsens medgrundare plagierade från nyhetsbutiker som en del av en strategi som syftar till att samla in webbtrafik.

“Som ni kan föreställa er, är vår personal upprörd och förfärad över det här,” sade Vinny Green, chef för Snopes operativa chef, på fredagen. Han sa att Snopes redaktion gjorde en granskning för att förstå hur många artiklar som skrivits av David Mikkelson, webbplatsens grundare och verkställande direktör, som innehöll innehåll plagierat från andra nyhetssajter.

På fredagseftermiddagen hade laget hittat 60, sa han. På fredag ​​morgon, dussintals artiklar hade tagits bort från webbplatsen, med sidor som tidigare innehöll de artiklarna som nu visade ordet “indraget” och en förklaring om att “något eller hela dess innehåll togs från andra källor utan korrekt tillskrivning.” Annonser har tagits bort från dessa artiklar, enligt Mr Green.

Mr Mikkelson, som äger 50 procent av Snopes Media Group, kommer att fortsätta att vara Snopes verkställande direktör, men hans förmåga att publicera artiklar har återkallats, sade Green.

I ett uttalande erkände herr Mikkelson att han ägnat sig åt ”flera allvarliga upphovsrättsbrott mot innehåll som Snopes inte hade rätt att använda” och hyllade arbetet med de cirka 20 ”dedikerade, professionella journalisterna” som anställdes av Snopes.

“Det finns ingen ursäkt för mina allvarliga förfall i bedömningen”, skrev han och tillade, “jag vill uttrycka hur ledsen jag är mot dem vars upphovsrätt jag kränkte, till vår personal och till våra läsare.”

Doreen Marchionni, chefredaktören, har fått “full behörighet” att ta itu med dessa frågor, sa han.

I en ursäkt till befintliga anställda som publicerades på Snopes på fredagen, Mr Green och Mrs Marchionni, som har en doktorsexamen. i journalistik från University of Missouri, kallad BuzzFeed News -utredningen, som anklagar deras verkställande direktör för att avsiktligt ta åt sig äran för andras arbete för att driva upp webbtrafik, som “ett exempel på en uthållig, vakthundsjournalistik som vi värnar om.”

Åtta ytterligare redaktionsmedlemmar avgav sitt eget uttalande. “Vi fördömer starkt dessa dåliga journalistiska metoder”, sa de.

BuzzFeed -utredningen, som publicerades i fredags, fann att från 2015 till 2019 – under Snopes byline, hans eget namn och en annan pseudonym – publicerade Mr. Mikkelson dussintals artiklar som inkluderade språk som tycktes ha kopierats direkt från The New York Times, CNN, NBC News, BBC och andra nyhetskällor. Utredningen identifierade också fall där hela stycken – och i minst ett fall, nästan en hel artikel – tycktes ha kopierats.

Att kopiera text från nyhetsberättelser på andra webbplatser var en strategi som var avsedd att samla in trafik, berättade den tidigare Snopes -chefredaktören Brooke Binkowski Dekan Sterling Jones, frilansjournalisten som bröt historien för BuzzFeed News.

“Det var hans stora SEO/hastighetshemlighet”, säger Binkowski, som nu hanterar Sanning eller skönlitteratur, en annan faktakontrollsida, berättade för BuzzFeed. “Han skulle instruera oss att kopiera text från andra webbplatser, lägga ut dem ordagrant så att det såg ut som om vi var snabba och kunde samla in trafik och sedan ändra historien i realtid.”

I ett Slack -meddelande 2016 som citerades i BuzzFeed -artikeln skisserade Mikkelson uttryckligen denna strategi. “Vanligtvis när en het verklig nyhetshistoria bryts (till exempel en kändisdöd), hittar jag bara en trådtjänst eller annan nyhet om det och publicerar det på webbplatsen ordagrant för att snabbt få upp en sida”, skrev han. “När det är klart börjar jag snabbt redigera sidan för att omformulera den och lägga till material från andra källor för att den inte ska plagieras.”

Även om han hade skrivit om texten några minuter efter publiceringen, skulle det inte anses vara etiskt under allmänt accepterad journalistisk standard. Men som både BuzzFeed -utredningen och Snopes interna utredning fann, lyckades han ofta aldrig ändra på de meningar han hade stulit.

Även om några av de plagierade artiklarna var från 2019, var de flesta från 2015 eller 2016, före den nuvarande chefredaktören och redaktionen, sa Green.

I en intervju med BuzzFeed skyllde Mikkelson sitt beteende delvis på hans brist på formell journalistisk erfarenhet. Med tanke på att hans webbplats kallar sig “den slutgiltiga internetreferenskällan för att forska i urbana legender, folklore, myter, rykten och desinformation” och har byggt sitt varumärke på att skaffa information på rätt sätt, kan denna ursäkt vara svår för vissa att få ont av.

En av de mer bisarra aspekterna av Mikkelsons plagieringstrender är att han ibland publicerade de stulna artiklarna under pseudonymen Jeff Zarronandia. Hans Snopes bio säger att han är “en amerikansk författare och journalist som vann Pulitzerpriset för numismatik” – studiet av mynt – “2006 och var en av fyra finalister för priset 2008.”

När det gäller huruvida att skriva under pseudonymens omslag och Snopes -personalen på nätet gav Mikkelsons känsla att han hade licens att använda andras ord, sa Green att han inte var säker.

Leave a Reply

Your email address will not be published.